ICL Iberia s’obre al món amb una nova terminal al Port de Barcelona

divendres, 3 maig, 2019
L’empresa minera ICL Iberia, que explota les mines de sal i potassa al Bages, impulsa la seva capacitat de càrrega de material per distribuir arreu del món, a través d’una nova terminal al Port de Barcelona que es preveu estigui operativa a final d’any. Aquesta transformació portuària, enllaç marítim del projecte industrial Phoenix, serà una de les inversions logístiques –77 milions- més rellevants de l’any a Catalunya.
 
La nova terminal d’ICL Iberia, al bell mig de la zona portuària barcelonina, és una instal•lació de 80.500 metres quadrats –en l’actualitat, opera al port barceloní en una de 13.000 metres quadrats- que li permetrà concentrar tota l’activitat de mercaderies que ara té repartida entre Barcelona, Tarragona i Vilanova i la Geltrú. La capacitat de càrrega anual de vaixells passarà de les 800.000 tones anuals a 4 milions, l’increment del transport ferroviari ajudarà a reduir el moviment del transport per carretera del mineral bagenc i permetrà doblar la quantitat de producte que es trasllada al port. 
 
 
 
Gràcies a la construcció d’una estació de descàrrega de trens (amb 4 vies de ferrocarril) i de dos magatzems, es preveu que la capacitat de càrrega diària s’incrementi fins a les 25.000 tones –avui dia en són 6.000 diàries- i es multipliqui per quatre la capacitat de càrrega dels vaixells perquè se’n podran omplir dos de manera simultània. Un magatzem es destinarà a la potassa, amb una capacitat de 120.000 tones –ampliables a 160.000- i el segon a la sal, amb capacitat per a 100.000 tones i que podrà arribar a les 140.000 en un futur. Dues imponents grues (shiploaders), d’una alçada superior als 53 metres, amplada de 26 i pes de 380 tones cadascuna, tenen una capacitat de càrrega de 1.200 tones per hora i fins a 25.000 tones diàries i seran mòbils gràcies a una instal•lació en rails. 
 
Millores en l’impacte mediambiental
 
A través d’un nou sistema de captació de pols (que es genera en la descàrrega del mineral) amb filtres de gran capacitat en tots els punts de descàrrega i als carregadors, la nova terminal del Port de Barcelona aporta una millora significativa en l’impacte mediambiental. A més, totes les galeries externes seran estanques i es confia en la reducció del trànsit de camions per l’ampliació operativa per via fèrria que comportarà la reducció de l’emissió de partícules nocives. La producció energètica serà pròpia mitjançant les plaques fotovoltaiques instal•lades a les cobertes dels edificis.