Per a més informació clica a la fitxa de la jornada

En una setmana en la que les inversions són actualitat, la Comissió de Mobilitat va reunir, en una sessió celebrada el 3 de juny de 2022, les presidències dels principals agents del sector ferroviari per debatre la importància del ferrocarril com a motor i dinamitzador tecnològic i industrial a Catalunya. Tots els ponents van coincidir en què la tecnologia i l'enginyeria poden donar resposta a les diferents demandes i necessitats (digitalització, sostenibilitat, qualitat del servei, automatització, etc.) que requereix la nova mobilitat del futur (i del present més proper). 

El ferrocarril és el vehicle del segle XXI i entre els seus grans reptes estan la digitalització i la descarbonització”, va destacar Lluís Puerto, president de la Comissió de Mobilitat. Manel Villalante, director general de Desenvolupament i Estratègia de Renfe, va assenyalar que “el tren no és un element aïllat, és una peça sobre la que s’estructura el nou ecosistema de mobilitat, ha d’anar porta a porta i no sobre rails”. 

Miguel Ángel Martín, director del projecte de Gran Capacitat per Renfe d'Alstom, va indicar que “és el projecte de Renfe més gran de la història d’Espanya amb una inversió de 1.500 milions d’euros”. Martín va destacar el paper fonamental del centre industrial d’Alstom a Santa Perpètua amb un equip d’enginyeria propi i una alta capacitat de desenvolupament. “Els trens del futur oferiran més espai o menys temps a via i a l’andana, seran accessibles, interconnectats i intermodals”, va explicar Martín.

El director de la Xarxa de Metro de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Oscar Playà, va indicar que “estem treballant en un metro més intel·ligent, en el que les dades, la Intel·ligència Artificial i el Big Data són un actiu clau”. Tots els ponents van coincidir en què les demandes dels usuaris reclamen una “mobilitat més fiable, confiable, connectada, fluïda, sostenible, inclusiva, segura i eficient”.
 

Motor de reactivació econòmica

El president de Renfe, Isaías Táboas, va declarar que és “el president més afortunat de Renfe perquè he arribat en el moment de la liberalització dels serveis comercials i puc preparar a l’empresa per a la dels serveis públics. Treballarem no només en el mercat sinó també pel mercat, com ja fem fora d’Espanya. Aquest és l’escenari natural”.

Leopoldo Maestu, president d'Alstom, va assenyalar que “en aquesta dècada, hi haurà una transformació de la Mobilitat a Catalunya. L’hem encertat en l’aposta per Santa Perpètua”. Maeztu va fer una crida a tenir més proveïdors que acceptin el repte de construir el tren del futur, “però han d’estar preparats perquè un projecte com el de Renfe exigeix més de 30.000 requeriments tècnics”. 

La presidenta de TMB, Laia Bonet, va defensar el bon funcionament del metro de Barcelona i va reivindicar “alternatives segures, eficients i sostenibles en l'àmbit dels 45 i 60 minuts de trajecte”. Marta Subirà, presidenta de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, va explicar que “el major repte que tenim a Ferrocarrils és mantenir el nivell de qualitat dels serveis actuals, tan en els nous projectes com en els futurs encàrrecs que puguin arribar”. 

Ignasi Gómez-Belinchón, cluster manager de In-Move de Railgrup, va moderar una taula rodona sobre el ferrocarril com a tractor d’innovació tecnològica en la que van intervenir Frederic Solé, director general de MASATS, Lucas Riva, director comercial de BARAT ALTE, i Steven Depuhl, area manager de MARGON. 

Tots els intervinents van coincidir en destacar que projectes com el d’Alstom són un gran impuls pel teixit industrial de la zona i que afavoreixen la riquesa i el talent del territori. 
 

Vector de transició energètica

El president de la Comissió, Josep Maria Montagut, va indicar que “el sector del ferrocarril és altament eficient i alineat amb els objectius de la transició energètica establerts per la Unió Europea”. Segons l’expert d’Enginyers Industrials de Catalunya, “el transport es podrà electrificar en un 60%” i va assenyalar que un dels grans reptes és l’emmagatzematge i els trens d’hidrogen. 

Albert Tortajada Flores, director de desenvolupament de Nous Negocis, Internacional i Innovació de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, va destacar que “en termes d’emissions, el ferrocarril és el mode menys contaminant i un vector de transició energètica”. D’altra banda, va afegir que “si volem ser realment tractors hem de disposar de suficients iniciatives renovables”. 

Per a més informació clica a la fitxa de la jornada

 

 

Compartir