Per a més informació clica a la fitxa de la jornada

El camí de la sostenibilitat de l'aviació suposa un repte en el que l'hidrogen jugarà un paper important. En una sessió, organitzada el 8 de juny de 2022 pel Grup de Treball d’Aeronàutica i Espai de la Comissió de Mobilitat, Airbus va explicar algunes implicacions bàsiques que afectaran a l’arquitectura dels seus avions comercials (els anomenats “ZeroE) per poder incorporar l’hidrogen com a combustible.

Ambra Canale, cap de Comunicació a Airbus Commercial Aircraft Spain, va confirmar que “Airbus aposta clarament per l’hidrogen per assolir la descarbonització del sector i aconseguir una aviació neta i sostenible”. Pel 2050, Europa té el gran repte de ser el primer continent climàticament neutre i això només ho pot aconseguir amb un “transport eficient, segur i respectuós amb el medi ambient”. Canale va assenyalar que des d’Airbus estan treballant per a la “millora de l’eficiència dels avions (2,1% anual en els darrers 10 anys), l’extensió de l’ús dels combustibles sostenibles (SAF) i amb l’hidrogen com a tecnologia necessària. En els darrers 30 anys, hem aconseguit reduir les emissions dels nostres avions en un 50%”. 

David Álvaro Granero, Engineering Senior Site Rep (ESSR) a Airbus Operations, va explicar que “volen ser els primers en produir un avió de passatgers amb zero emissions pel 2035”. En concret, Granero va indicar que estan treballant per oferir un 100% de capacitat SAF en els seus avions abans del 2030, el que suposa “explorar vàries vies tecnològiques i la configuració dels avions”. 

Els grans reptes de la introducció de l’hidrogen en l’aviació, segons Granero, són “la propulsió i l’emmagatzematge”. Pel que fa a la propulsió, l’enginyer d’Airbus va explicar que estan valorant tres opcions: la combustió directa de l’hidrogen líquid amb turbohèlix o turbofan (més viable), les piles de combustible d’hidrogen per aconseguir una propulsió elèctrica i una arquitectura híbrida combinant les dues opcions.

L’hidrogen líquid és la millor opció d’emmagatzematge en un avió, l’hidrogen comprimit no és viable” va declarar Granero. L’enginyer va explicar que estan treballant en l’emmagatzematge en tancs de fibra de carboni, “en aquests moments, estem en un punt d’inflexió dins la història de l’aviació, el que fem ara marcarà el futur del nostre sector per les properes dècades”. 

La moderació de la sessió va ser a càrrec de Jordi Pons, vicepresident del Grup de Treball d’Aeronàutica i Espai i professor de la Universitat Politècnica de Catalunya. 
 

Per a més informació clica a la fitxa de la jornada

 

Compartir