El cotxe elèctric a bateries és una bona opció per a un entorn urbà però quan es necessita una major autonomia o energia, com és el cas del transport pesat, la solució és l’hidrogen i la pila de combustible”, va assenyalar Joan Ramon Morante, director de l'Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC) durant la primera sessió del cicle sobre l’hidrogen com a vector energètic, que es va celebrar el passat 18 de maig de 2021, organitzada per les comissions d’Energia i Mobilitat. 

L’hidrogen com a font d’energia afecta, en gran mesura, al sector del transport i de l’automoció i és clau per aconseguir una mobilitat sostenible”, va destacar Antoni Freixa, president del Grup de Treball d’Automoció. Morante va explicar que “1 kg d’hidrogen equival a 33.300 kWh (29.000 kcal). Avui dia, es necessiten 50 kWh per produir 1 kg d’hidrogen. Cal tenir en compte que només parlarem d’hidrogen verd si el mixt energètic és renovable”.

Ricard Garcia Valls, director de la Unitat de Tecnologia Química d’Eurecat (Centre Tecnològic de Catalunya), va parlar sobre la generació de l’hidrogen via electròlisi, un procés que es fa mitjançant el trencament de la molècula d’aigua. “La pila de combustible és el mateix sistema però de manera inversa, és a dir, alimentem amb hidrogen i oxigen (aire) i n’obtenim electricitat i aigua com a subproducte”, va assenyalar Garcia Valls. 

Eurecat està treballant en el desenvolupament de cel·les electroquímiques, en forma de pila de combustible i electrolitzador, en el desenvolupament de catalitzadors, noves membranes, monocel·les i en el disseny i fabricació de MEA (Membrane Electrode Assemblies) per a diferents tipus de cel·les.

Tenim un escenari base molt marcat per l’electròlisi però hem de seguir potenciant el desenvolupament i la millora dels processos, a partir d’altres fonts i sistemes com la termòlisi, piròlisi o la gasificació”, va declarar Frederic Clarens, director de la Unitat de Residus, Energia i Impacte mediambiental d’Eurecat. 

Per accedir a les presentacions dels ponents i al vídeo de la sessió clica a la fitxa de la jornada

Amplia a Fulls d'enginyeria

Compartir