L’edifici de l’ETSEIB, a l’Avinguda Diagonal, ha acollit una jornada tècnica molt especial centrada en la presència i l’impacte de McLaren Automotive a Catalunya. L’acte, organitzat pel Grup de Treball d’Automoció amb el suport d’Enginyers Industrials de Catalunya, ha comptat amb una gran afluència de professionals i estudiants del sector.
La sessió ha estat conduïda per Cristóbal Rodríguez, enginyer en cap de McLaren Automotive, que ha ofert una visió privilegiada del desenvolupament de vehicles d’altes prestacions com el McLaren MP4-12C, Senna, Speedtail, 720S i W1, tots ells amb una connexió directa amb el nostre territori.
Rodríguez, exalumne de la UPC, ha explicat com McLaren es va establir a Catalunya, amb presència a les instal·lacions d’IDIADA, a Tarragona, on es duen a terme assaigs intensius, incloent-hi el desenvolupament de models com el McLaren P1. Actualment, el centre supera els 105 empleats, un 80% dels quals són enginyers, i conforma un equip clau en el disseny, la validació i el perfeccionament dels vehicles més avançats de la marca.
Durant la sessió s’han abordat aspectes clau del model en V de desenvolupament, des de la prova de concepte fins a la producció. També s’ha aprofundit en la validació de software, la certificació, i les eines de simulació CAE que s’utilitzen al llarg del procés. S’ha fet valdre el paper del territori, gràcies a la disponibilitat d’infraestructures com el Circuit de Barcelona-Catalunya, Motorland Aragó o el ParcMotor de Castellolí.
A més, s’ha destacat la transformació tecnològica viscuda per la marca: de motors de combustió interna a sistemes híbrids que superen els 1.200 CV de potència combinada. L’enginyeria de control, el disseny estructural i l’acústica del vehicle han estat altres punts de debat.“El nostre objectiu és crear vehicles icònics, estimulants i amb una experiència de conducció única”, ha assegurat Rodríguez.
Un dels moments més esperats de la jornada ha estat la presentació en directe d’un prototip de McLaren, que els assistents han pogut observar de prop: una mostra tangible del talent i la innovació desenvolupats des del país per a una de les marques més icòniques de l’automoció mundial.
En la presentació de l’acte, Antoni Freixa, president del Grup de Treball d’Automoció d'Enginyers Industrials, ha agraït al Col·legi la seva col·laboració en fer possible la jornada, i ha volgut destacar el contrast entre models productius. “El que, per exemple, SEAT fa en un dia, McLaren ho fa en un any”, ha afirmat, ressaltant les diferències entre un fabricant generalista i un fabricant d’hiperesportius.