Per a més informació clica a la fitxa de la jornada

La ciutat connectada va més enllà de la tecnologia, més enllà de ser un ens centrat en les comunicacions digitals, és un ens en el que les persones s’interrelacionen i es connecten de diferents maneres, a través dels avions, els trens, els vaixells, les carreteres i els carrers i, també, mitjançant les telecomunicacions. Aquest va ser un dels missatges de la Cinquena Jornada Smart Cities que es va celebrar el 8 de novembre de 2022, organitzada pel Grup de Treball Smart Cities (GTSC), i que va consistir en diferents taules rodones amb diversos experts del sector i distints tallers que es van realitzar, de manera simultània.

Josep Maria Peiró, coordinador del GTSC, va destacar que “la ciutat és un metabolisme viu i cal fer tot el possible perquè no es bloquegi ni s’estressi, cal que sigui el més sostenible i vivible possible”. El degà Narcís Armengol va remarcar el paper del col·lectiu enginyer en el disseny i gestió de les noves ciutats del futur com a exemple del propòsit de “liderar l’evolució tecnològica pel progrés del món i de les persones”.

Sergio García i Rodríguez, cap de Comunicació i consultor sènior d'Anteverti, va assenyalar que hi ha tres elements en les ciutats que són essencials: la connectivitat, les persones i les oportunitats. “La ciutat és l’espai que concentra les oportunitats i els seus principals reptes són la urbanització incessant, la descarbonització, la transformació digital (vinculada al 5G), l’augment de les desigualtats (sobretot la provocada per la bretxa digital) i el canvi de valors”, va afegir.

Jordi Bastida, coordinador del projecte “La ciutat connectada” del GTSC, va presentar els distints tallers que es van desenvolupar al llarg de la jornada. El primer va ser sobre el “Km 0, persones i mercaderies” i va comptar amb la participació de Francesc Magrinyà, professor de la UPC. El segon taller va intentar donar resposta a la pregunta: com s’adapta la mobilitat dels vehicles als nous reptes de la societat?; i va estar dirigit per Ramon Gras, cofundador d'Aretian i investigador d'Urbanisme. El tercer va aprofundir en el paper de la xarxa ferroviària de la ciutat i va comptar amb l’expert Jaume Montero.

 

Redefinició del terme SMART

La taula rodona sobre com serà el futur de la ciutat connectada va ser moderada pel president de l’Associació Catalana d’Enginyers de Telecomunicacions, Pedro Linares. Eduard Martín Lineros, CIO del Mobile World Capital Barcelona, va explicar que “les ciutats del futur seran ciutats de dades i amb nous serveis adaptats a les necessitats de la ciutadania”. D’altra banda, Martín també va assenyalar que les grans concentracions de població es desplaçaran al continent africà i que, a Europa, les ciutats seran de mida mitjana.

Ester Montorio de Cellnex va parlar de la “ciutat neuràlgica, on tot es gestiona en temps real, en funció de la informació”. La clau és la dada i la seva captura (connectivitat) i gestió posterior. “Les ciutats del futur hauran de ser eficients i sostenibles i la tecnologia hi ajudarà”, va destacar. Montorio també va voler indicar la importància de la figura dels reguladors en el desplegament de xarxa per establir els controls necessaris, així com el rol rellevant de la seguretat i de la interrelació entre el sector públic i el privat.          

Carles Rúa, Head of Innovation al Port de Barcelona, va donar un nou significat a la paraula “SMART”: sostenible, multimodal, àgil, resilient i transparent. Aquesta és l’estratègia del port per seguir creixent, no físicament sinó en optimització i millora de processos i competitivitat. “Quan parlem d’SMART anem més enllà de la tecnologia, ens referim a millorar en temes de governança, logística, sostenibilitat i qualitat de vida. La tecnologia és una eina, no una finalitat”, va explicar Rúa.

Vanessa Requena, Head of Management Office de l’Aeroport de Barcelona, en la mateixa línia que Rua va destacar que “SMART significa una millora continua, la racionalització de l’eficiència de la infraestructura i la sostenibilitat i gestió de les dades per millorar l’experiència”.

La cloenda de la Cinquena Jornada Smart Cities va ser a càrrec de Maria Galindo, membre del Board de la Comissió Europea de la missió de ciutats intel·ligents i climàticament neutres. Galindo va parlar sobre l’Agenda Urbana 2050 que té com a objectiu que “Catalunya sigui climàticament neutre, aconseguint a més l’equilibri territorial, la prosperitat econòmica i l’equitat social, tenint la digitalització com a eix transversal”.

 

Per a més informació clica a la fitxa de la jornada

Amplia a Fulls d’enginyeria

Compartir