Divendres passat, el Grup de Treball d’Indústries Ferroviàries i Transport Públic i la Comissió de Construcció van visitar les obres de la nova estació d'Adif Alta Velocitat a la Sagrera i la nova àrea de centralitat urbana, el projecte La Sagrera - Sant Andreu. És una de les reformes ferroviàries i urbanes més profundes i complexes de la ciutat de Barcelona, que integrarà transport públic, amb alta velocitat, rodalies, metro, autobusos interurbans, carrils bici i accés directe soterrat a les rondes i les autopistes des del Nus de la Trinitat.

La Sagrera - Sant Andreu busca ser un nou centre d'activitat econòmica i comercial i una zona de creixement urbà sostenible amb una gran oferta d'habitatges. A més, les obres mostren gran part de les cobertures ferroviàries sobre les quals es construirà el parc urbà més gran de Barcelona, el Parc del Camí Comtal.

La visita va començar a la Nau Ivanow amb la del Projecte Ferroviari Urbà de La Sagrera a càrrec de Joan Baltà, director general de Barcelona Sagrera Alta Velocitat (BSAV). L'empresa té com a objectiu transformar urbanísticament i connectar els barris de La Sagrera, Sant Andreu i Sant Martí, històricament separats pel ferrocarril, amb nous desenvolupaments urbans. Baltà va assegurar que 180.000 persones podran arribar al Parc del Camí Comtal en 10 minuts, el que permetrà que creixi una nova identitat urbana al voltant de l'estació.

El director general s'ha encarregat d'explicar als assistents el projecte des dels seus orígens fins als detalls tècnics de la infraestructura i les seves implicacions urbanístiques i econòmiques, així com els principals reptes als quals s'ha d'enfrontar BSAV. Segons s'ha explicat a la presentació, la infraestructura connectarà la línia d'alta velocitat a l'estació de Sants i la Sagrera, el que donarà als viatgers més opcions per transportar-se en trens d'alta velocitat.

Aquest projecte ferroviari interurbà es dividirà entre la superfície i el subsol. La superfície acollirà l'estació intermodal, que acollirà tots els mitjans de transport, i el parc de 40 hectàrees amb 8 km de carril bici, espais de lleure, jardins i passeig. A més, en el futur unirà el Besòs amb Glòries i el mar. D'altra banda, el subsol acollirà un nou sistema integrat de transport públic amb dues estacions de rodalies, una de la Unió Internacional de Ferrocarrils (UIC) amb espais de logística, dues estacions de metro i una estació d'autobusos interurbans connectada amb les rondes. També incorporarà el sistema de calefacció i refrigeració de districte, una nova xarxa elèctrica mallada i el nou dipòsit de laminació d'aigües pluvials.

Les instal·lacions ferroviàries soterrades generaran un nou espai central on s'integraran els districtes i el parc. El desenvolupament de la Sagrera crearà a Barcelona una nova Diagonal verda de 8 km que unirà el Besòs amb el mar. L'estació consistirà en un sistema especialitzat per nivells que rebrà a 50 milions de viatgers. La coberta integrada al parc, permetrà als vianants a passar per sobre de l'estació i assegurarà la continuïtat del parc nivell en longitudinal, i entre barris en transversal. A més, disposarà de 180.000 m² d'oficines i hotels.

A gran escala, el projecte entra en el marc del pla de connectar les principals ciutats del sud-est d'Europa amb la xarxa europea a menys de 4 hores de Barcelona. Les capitals de província de Catalunya estan menys de 60 minuts. L'operació urbanística la Sagrera - Sant Andreu es divideix en sectors, ja que la majoria del sòl és públic i s'ha transferit a BSAV per transformar-ho, vendre-ho i pagar les cobertures i la urbanització fora de sectors. Desenvolupar el projecte la Sagrera - Sant Andreu ha estat possible gràcies a la inversió conjunta de l'Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i el Ministeri de Foment a través d'Adif i Renfe de 2.240 MEUR.

Després de la presentació, el grup va poder observar la infraestructura des d'una plataforma propera a l'edifici d'Adif a la Sagrera. Des del mirador, els assistents van poder veure directament l'estat de la construcció de diverses parts del pla. Baltà va explicar que les obres es troben a una nova fase que requereix alliberar espai ara en ús, raó per la qual cal interrompre la circulació d'una de les dues vies generals de circulació de la línia d'alta velocitat, de manera que els trens AVE hauran de circular a una única via entre l'estació de Sants i la bifurcació de Mollet des d'on es podrà reprendre el servei habitual en doble via.

Compartir