Accedeix al vídeo i a la documentació clicant la fitxa de la jornada

 

El passat 9 d’abril de 2024, el Grup de Treball de contaminació atmosfèrica de la Comissió de Canvi Climàtic i Economia Circular va organitzar una jornada, d’una banda, per conèixer en detall quins són els elements claus de la nova directiva i quin serà l'impacte en la gestió i avaluació de la qualitat de l'aire a Catalunya i, d’altra banda, per conèixer més en detall quins són els efectes sobre la salut de les emissions contaminants i entendre com el model urbà i de mobilitat juga un paper determinant en els nivells de contaminació.

Per això, es va comptar amb la participació d’Eva Pérez Gabucio, cap de la Secció d'Immission del Servei de Vigilància i Control de l'Aire del Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya, i Carolyn Daher, coordinadora de la Iniciativa de Planificació Urbana, Medi Ambient i Salut de l'Institut de Salut Global.

Tot i que la qualitat de l’aire ha millorat durant les últimes dècades, la contaminació continua sent la principal causa ambiental de morts prematures a la Unió Europea”, va assenyalar Eva Pérez. Segons Pérez, una nova directiva de qualitat de l’aire és molt necessària, ja que estableix objectius de reducció de les emissions, millora la gestió de la qualitat de l’aire i recomana valors de referència de qualitat de l’aire més estrictes. “S’alineen més estretament els estàndards de qualitat de l’aire de la UE amb les recomanacions de l’OMS, es millora el marc legislatiu i es reforça la monitorització, els sistemes de modelització i els plans de qualitat de l’aire”, va explicar l’experta. 

Els impulsors de la salut a les ciutats venen de fora del sistema sanitari”, va destacar Carolyn Daher. L’especialista en salut pública va explicar que “el transport motoritzat és la principal font de contaminació de l’aire de les ciutats. A més de la combustió, el desgast de les rodes i els frens també contribueixen a augmentar el nivell de partícules”. Daher va advertir que “la crisi climàtica és també una crisi de salut” i que cal tenir en compte aspectes com l’efecte de l’illa de calor urbana, causa de més del 4% de les morts estival en les ciutats europees.

 

Accedeix al vídeo i a la documentació clicant la fitxa de la jornada

Compartir