La Comissió de Mobilitat d’Enginyers Industrials de Catalunya ha organitzat una visita tècnica a les instal·lacions d’Alstom a Santa Perpètua de Mogoda, una empresa referent internacional en el sector ferroviari, amb més de 150 anys d’història i més de 3.000 treballadors a l’Estat. 

La jornada ha estat guiada per Sergio Boya, Customer Director i Project Manager d’Alstom, qui ha ofert una visió detallada del funcionament de la planta, dels processos de fabricació i dels principals projectes que l’empresa té actualment en desenvolupament. 

La visita ha començat amb una introducció a l’estructura d’Alstom a Espanya, que compta amb una planta de producció de material rodant a Barcelona, una fàbrica de sistemes de propulsió al País Basc i diversos centres d’innovació a Madrid especialitzats en senyalització, seguretat ferroviària i mobilitat digital. 

Els participants han pogut recórrer les diferents àrees de la planta, iniciant pel taller de mecanitzat, on s’elaboren peces a partir de perfils d’alumini extorsionats. En aquest espai es practiquen els forats per a finestres, portes i altres elements, i s’organitza el treball per subgrups (laterals, sostres, vestíbuls, etc.). 

Tot seguit, s’ha visitat el taller de caldereria, on s’executen les darreres soldadures i l’encaix final de les peces fins a obtenir la coneguda “caixa en blanc”, és a dir, l’estructura d’alumini del tren. Aquest procés s’inscriu en el pla de transformació de la planta, que inclou la incorporació de robots de gran capacitat per moure peces de diverses tones, millorant així l’eficiència i la seguretat operativa.

 

Muntatge, interiorisme i proves dinàmiques 

En la següent fase, al taller d’acabats, els assistents han pogut observar el muntatge d’elements com finestres, portes, cablejat, sistemes tècnics i interiorisme. És en aquesta etapa quan el tren comença a prendre forma final. 

Posteriorment, s’ha accedit a les naus de proves, on es comprova la funcionalitat de cada cotxe abans de ser acoblat al conjunt del tren. 

Sergio Boya ha remarcat la complexitat del procés: “Cada cotxe pot contenir fins a 60.000 punts de connexió elèctrica i diversos quilòmetres de cable. Per això fem proves exhaustives de timbrejat i rigidesa per garantir que tot funciona correctament abans de l’acoblament final”

La visita ha conclòs amb un recorregut per la línia de proves dinàmiques, una infraestructura d’un quilòmetre de longitud que permet verificar prestacions del tren a velocitats de fins a 40 km/h abans de la seva entrega. Aquesta línia està connectada amb la línia R3, actualment en fase d’ampliació amb una segona via i reformes a l’estació de Santa Rosa. 

Compartir