La Comissió de Cultura, de la mà de la subcomissió Engitren, va dur a terme el passat 21 de març la conferència El tren de l'Alt Llobregat.

La presentació va anar a càrrec de Rosa Serra Rotés, llicenciada en Història i especialitzada en l'estudi de les colònies industrials (tèxtils, mineres, agrícoles, etc.) i la industrialització de la Catalunya central, especialment del Berguedà.

La ponent va explicar el contingut que publica la revista L'EROL, una revista dirigida per ella que funciona com a òrgan de difusió de la vida i la cultura del Berguedà. Aquesta va dedicar els seus números 156 i 157 al tren que, a partir de finals del segle XIX i fins l'any 1973, va funcionar com a connexió entre Manresa i Guardiola de Berguedà. La línia va servir de transport pels productes de les colònies industrials i els habitants de les comarques del Berguedà i el Bages.

La conferència va compartir detalls sobre els personatges que van impulsar la línia, tots ells industrials tèxtils o miners interessats en el seu desenvolupament, i sobre la seva gestació a través de les relacions amb el govern de l'Estat i els ens locals. Serra va acompanyar la presentació d'imatges de la construcció de la línia, locomotores i vehicles, tant de càrrega com de passatgers, i altres documents de l'època en què el ferrocarril era totalment operatiu. 

A més, la presentació també va compartir imatges sobre el viatge de cloenda de la línia que van fer els veïns de les comarques i els aficionats al ferrocarril com a homenatge al que aquest va suposar per a l'època. Rosa Serra va dedicar un apartat de la ponència als trams que s'han rehabilitat com a ferrocarril turístic. En especial al que funciona des de la Pobla de Lillet fins a l'antiga cimentera del Clot del Moro. La conferència va concloure amb la següent frase: "L'any 1973 vam perdre molt més que un tren i aquesta publicació contribuirà a conservar la memòria i la història del ferrocarril a l'Alt Llobregat". 

Al torn obert de paraules, els assistents van preguntar per la possible recuperació d'algun dels trams de la línia i per la preservació del material d'aquesta. La ponent va indicar que existeixen estudis encara molt poc desenvolupats sobre la possible recuperació d'algun tram de l'antic recorregut, però sense gran futur de moment. Pel que fa a la preservació del material i la línia existent, Serra va compartir que s’ha dipositat una locomotora dièsel a Guardiola de Berguedà per a la seva exposició en un lloc públic, però aquesta està pendent de rehabilitació.

Compartir