Per a més informació clica a la fitxa de la jornada

Els autors dels articles dedicats a l’apartat d’Automoció van ampliar i comentar els seus escrits, el passat 28 de febrer de 2022, en una nova sessió dins del cicle de conferències del "Monogràfic de Mobilitat Elèctrica". Moderada per David Pardos, vicepresident del Grup de Treball d’Automoció, es van abordar al llarg de la jornada aspectes com les bateries, els motors propulsors o les experiències universitàries en vehicles elèctrics.

Daniel Montesinos, director del CITCEA (Centre d’Innovació Tecnològica en convertidors estàtics i accionaments) de la Universitat Politècnica de Catalunya, va presentar els treballs i avenços en el disseny de vehicles i motos per part dels estudiants que participen en la Formula Student. Entre els aspectes tecnològics, Montesinos va destacar “els vehicles amb 4WD, els algoritmes de torque vectoring pel control de tracció, el disseny propi de la bateria i el Battery Management System, el monocasc de resina reforçada amb fibra de carboni i la sensòrica i algoritmes avançats de percepció pels vehicles driverless”. 

Ramón Calderón, director de mobilitat sostenible de SEAT, va parlar del nou model de Cupra 100% elèctric i va assenyalar que “pel 2030, un de cada dos vehicles haurà de ser elèctric”. Calderón va voler remarcar “la paradoxa actual en la que els fabricants de cotxes elèctrics tenim molt clar els nostres objectius però, en canvi, les exigències cap a les infraestructures de recàrrega són ben diferents”. 

El gran repte de la investigació i de la indústria és augmentar la densitat energètica de les bateries”, va declarar contundent Juan Ramón Morante, director de l’IREC. Morante també va mostrar la seva preocupació pels preus i per la manca d’una política fiscal. 

El mercat està patint una transformació radical des de què el vehicle elèctric ha passat de ser una aposta de futur a una realitat. En aquest sentit, Josep Nadal, gerent del Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya (CIAC) va fer una crida “a materialitzar les propostes i a prendre decisions”. 

Oriol Gallemí, expert en energia elèctrica i híbrida a Eurecat, va explicar l’evolució dels motors propulsors, destacant que el motor de combustió “ha protagonitzat el boom de la mobilitat des de principis del segle XX fins a avui dia”. D’altra banda, va assenyalar que “la mobilitat elèctrica ja està entre nosaltres i no han calgut infraestructures ni subvencions perquè ha entrat via el tramvia, les bicis o els patinets elèctrics”. Gallemí va destacar que “l’electrònica de potència evoluciona a pas de gegant i els components es miniaturitzen i s’integren cada cop més amb els circuits, eliminant cables innecessaris, reduint dràsticament la massa i permetent una millor evacuació de l’escalfor generada”. 

Per a més informació clica a la fitxa de la jornada

Compartir