Cap al 2030 no ens caldrà conduir

dijous, 29 novembre, 2018
 
  • “Encara no podem donar el carnet de conduir a la intel·ligència artificial. Queda molt treball per endavant”, Antonio Manuel López, Centre de Visió per Computador de la Universitat Autònoma de Barcelona
  • “Si un cotxe autònom nivell 5 (plenament autònom) és hackejat i produeix un accident, aquest serà imputable al fabricant”, Sonia Ramos, professora de Dret Civil a la Universitat Pompeu Fabra
  • “La mobilitat en el futur no estarà relacionada amb tenir un cotxe sinó en la necessitat de moure’s”, Susi López, directora de Mobilitat de l’Ajuntament de Terrassa
  • “És el primer fòrum però no serà l’últim perquè és un tema d’interès que va més enllà de la tecnologia, transformarà els nostres costums”, Josep Canós, degà dels Enginyers Industrials de Catalunya

Per a més informació clica a la fitxa de la jornada

Imatges de la jornada clica aquí

“Ens aquests moments, estem treballant en vehicles autònoms de nivell 2 a 4 d’autonomia, pel nivell 5 (plenament autònoms) tenim la frontera mental cap a l’any 2030”,  va dir Oriol Mas, Team Leader ADAS Parking&Views a SEAT, en el primer Fòrum del Vehicle Autònom, que es va celebrar ahir, organitzat pels Enginyers Industrials de Catalunya (EIC). En aquesta mateixa línia, Antonio Manuel López, investigador principal en sistemes de conducció automàtica del Centre de Visió per Computador de la Universitat Autònoma de Barcelona, va assenyalar que “encara queda molt treball per endavant ja que estem entrenant la conducció autònoma en sistemes amb dades simulades però no en el món real. En aquest moments, no podem donar el carnet de conduir a la intel·ligència artificial”. Alberto Merino, gerent de producte a Mercedes-Benz Trucks España, va anunciar que “a partir de juny de 2019, trauran al mercat el primer camió nivell autònom 2-3, pensat per conduir per autopistes”.

Josep Canós, degà dels EIC, va anunciar que “és el primer fòrum del vehicle autònom però no l’últim perquè és un tema d’interès que va més enllà de la tecnologia, transformarà les nostres costums”. Des del punt de vista de les Administracions Públiques, Susi López, directora de Mobilitat de l’Ajuntament de Terrassa, va destacar els avantatges que aportarà el vehicle autònom a la societat, “menys accidents, menys contaminació, més mobilitat combinada i compartida, més espai públic alliberat d’aparcaments i més autonomia en els desplaçaments ja que no ens caldrà tenir carnet de conduir per a desplaçar-nos”. Susi López va afegir que el concepte de mobilitat canviarà amb la incorporació del vehicle autònom ja que “no estarà relacionada amb tenir un cotxe sinó en la necessitat de moure’s i el vehicle autònom estarà incorporat en el paquet de mobilitat juntament amb el transport públic i amb les diferents modalitats de mobilitat personal”.

Albert Gómez, Sotsdirector General d’Explotació Viària, de la Direcció General de Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, va declarar que “respecte al vehicle autònom, als gestors d’infraestructures ningú ens diu què hem de fer, nosaltres estem traslladant la tecnologia del metro a la carretera per a millorar la seguretat viària i tenir una millor gestió de les infraestructures”. Joan Prat, director general de l'Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), va exposar el projecte Èrica de bus autònom que s'ha testat en 8 ciutats catalanes amb èxit. Joan Prat va apostar pel bus autònom com a bus llançadora cap al 2020.

Una màquina pot ser culpable d’un accident?

Alexia Soria, analista d’In Car Security de SEAT, va incorporar al debat el concepte de Ciberseguretat, assenyalant que “els cotxes fins ara són robusts però no segurs. Cal assegurar els punts d’accés des de l’exterior amb estructures segmentades com les d’un ordinador”. Sonia Ramos, professora de Dret Civil de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), va assenyalar la necessitat de validar un estàndard de seguretat pels vehicles autònoms ja que “si és hackejat i es produeix un accident, pel risc inherent a la tecnologia, serà imputable al fabricant”.

Idoia Elizalde, Investigadora Predoctoral en la UPF, va afegir que l’assegurança obligatòria de l’automòbil (SOA) actual seria vàlida pel vehicle autònom nivell 5 perquè no deixa de ser un vehicle i circula. Idoia Elizalde va assenyalar que el SOA “no cobreix al causant de l’accident sinó als danys que provoca el vehicle, per tant, pot respondre per un accident causat per un vehicle autònom”.

Imatges de la jornada clica aquí