Una bona definició de projecte, un bon equip humà i un alineament estratègic, claus d’èxit en l’automatització logística

dijous, 8 novembre, 2018
  • “La logística és tecnologia, operacions i dotar als magatzems de major eficiència. No hi ha cap dubte de què el futur serà logístic” va destacar Josep Canós, degà del Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya
  • Representants d’empreses rellevants del sector tèxtil, d’alimentació, de la indústria i de l’automòbil van compartir les seves experiències

En format de taula rodona la Subcomissió de Logística del Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya (EIC) va organitzar, el passat 6 de novembre a la seu dels EIC a Barcelona, una jornada per a desvetllar les millors pràctiques a l’hora d’afrontar un projecte d’automatització de magatzems.  L’acte va comptar amb la participació de Sergio Castresana, director de logística de Desigual; Víctor Escanciano, director de logística de Supermercats Condis; Pablo Casanova, director de logística d’AC Marca i Juan Carlos Muñoz, gerent de processos logístics de SEAT. Josep Canós, degà del Col·legi dels EIC, va obrir l’acte assenyalant que “la logística és tecnologia, operacions i dotar als magatzems de major eficiència. No hi ha cap dubte  de què el futur serà logístic”.

Després d’una breu introducció a les operacions de cada empresa, es van desvetllar, en un torn d’intervencions, totes les vicissituds per les que passa un projecte d’automatització. Destaca com a una de les claus d’èxit la flexibilitat, ja sigui per l’ampli catàleg de productes a fabricar i manipular (com és el cas d’AC Marca), com per la complexa xarxa de distribució multiformat (Desigual), com per l’exigent lead time de 2 hores de servei en línia (SEAT) com pel canvi de perfil de comandes a menors embalums/línia, com és el cas de Condis Supermercats. Tots els ponents van coincidir en què s’origina el projecte d’automatització en el departament de logística, si bé és essencial involucrar, des del principi, a d’altres departaments implicats, en concret, vendes i IT.

Durant la taula rodona, Victor Escanciano va incidir en la importància de definir molt bé l’àmbit d’aquest tipus de projectes, que va qualificar com a “transformadors de la companyia”. En aquest sentit, Juan Carlos Muñoz va assenyalar que és bo establir objectius clars, amb contingut financer, que ajudin a justificar la inversió. En el seu cas, va ser una reducció d’estoc al voltant del 18%. Pablo Casanova i Sergio Castresana van puntualitzar la importància de “veure què hi ha al mercat i fer visites”. En tots els casos, des de la idea fins a l’adjudicació a un integrador, van estimar els participants destinar un període al voltant dels dos anys.

Els ponents van afegir que, en quan al projecte en sí, sempre hi ha canvis inesperats, que van des de la coordinació de proveïdors (en el cas de SEAT), a l‘increment de la venda on-line (Desigual) o a temes d’especificacions tècniques (Condis Supermercats). El director de logística d’AC Marca va recomanar comptar amb un pla B, primer arrancar per a optimitzar durant el ramp-up, que és llarg, i després afrontar els canvis. Sergio Castresana de Desigual va emfatitzar la importància del software, el gran benefici que suposa una simulació prèvia i el SGA.

Tots van coincidir en què l’èxit està en simplificar i, en gran mesura, en els operaris que passen a tenir funcions “més definides i de més valor". A nivell directiu, van afegir que cal controlar les expectatives i guanyar credibilitat interna compartint petites victòries. En general, tots es van mostrar satisfets amb els resultats, Sergio Castresana va assenyalar que l’automatització no és només una qüestió numèrica sinó que “la tecnologia està present i no l’hem d’ignorar, l’hem d’emprar”.