Lunajet, un tren nocturn mixt viatger-mercaderies entre Barcelona i Frankfurt

dimarts, 13 març, 2018
 
L’enginyer industrial i adjunt al conseller delegat de TMB, Pau Noy Serrano, ha presentat el nou projecte de servei ferroviari Lunajet, un tren mixt viatger-mercaderies, elaborat per tècnics catalans, francesos i alemanys.
 
Lunajet és un tren mixt que té previst aprofitar l’estacionalitat de la demanda de viatgers per completar el tren amb mercaderies de valor afegit. El projecte ofereix garanties respecte a puntualitat i fiabilitat, per tal d’oferir un bon servei ferroviari de viatgers.
 
El tren tindria un recorregut diari en els dos sentits amb parades a Girona, Figueres, Perpinyà, Narbona, Besiers, Montpeller, Nimes, Avinyó, Mulhouse, Friburg, Karlsruhe, Heidelberg i Mannheim a una velocitat d’uns 1.400 km en 13 hores; és a dir, 110 km per hora.“La idea és que al mateix temps que el tren s’atura per carregar viatgers, podria fer una càrrega de materials”, ha explicat Noy. 
 
Tot i que Barcelona té una llarga tradició de trens nocturns tant internacionals (a París, Milà i Zurich) com espanyols (a Madrid, Galicia, Sevilla, entre altres destinacions), semblava que el servei de trens nocturns a Europa estava en decadència. Altrament, l’ÖBB (Àustria) ha fet una forta aposta per aquest tipus de tren comprant tot el material de trens específic per viatjar de nit i muntant una gran xarxa que uneix 12 països amb el tren nocturn NightJet.
 
“Què ha fet l’ÖBB ? Estudiar les necessitats del client i preparar un producte atractiu a un preu interessant”, ha explicat Noy. NightJet ofereix viatges des de Viena a tot Àustria, a quatre ciutats italianes, i a més de 15 ciutats alemanyes. A més, ofereix serveis com butaques reclinables, cotxes de gran luxe, lliteres i vago per transportar automòbils.
 
 
“Avui dia, tot i haver-hi un progrés dels serveis diürns ferroviaris d’alta/mitja velocitat i dels serveis aeris low-cost, encara hi ha una gran demanda potencial dels trens nocturns”, ha assegurat Noy. Les raons que justificarien aquesta demanda i que presenta el mateix ponent són: l’estalvi d’energia, l’interès del producte per part de l’usuari i la confortabilitat en comparació amb l’avió.
 
El servei ferroviari estalvia entre un 70 i 90% d’energia en relació amb un vol domèstic, una característica molt rellevant tenint en compte les polítiques de lluita contra el canvi climàtic que té Europa. El servei també ofereix un estalvi de dues nits d’hotel (anada i tornada) per als usuaris, a més de suposar un avantatge per al 16% dels clients que tenen por a volar. Per poder dur a terme el projecte cal que les administracions regionals de Catalunya, Occitània i Alsàcia, entre d’altres, es comprometin, com també ho haurien de fer els governs locals de les principals ciutats, Barcelona i Frankfurt, i els agents econòmics que es beneficiaran, com són associacions econòmiques d’emprenedors i turistes.
 
“Caldrà constituir un Comitè de Direcció de Lunajet i seleccionar un consultor per tal que redacti un projecte executiu a partir del qual es pugui buscar un operador”, ha explicat el ponent. “Tenim present la possibilitat de convidar a l’ÖBB, ja que ens pot servir de gran ajuda la seva experiència en el sector”, ha conclòs.
 
Podeu consultar la documentació de la jornada aquí.