El 31 de gener de 2024, 202 municipis de l’àrea de Barcelona i de les comarques de Girona han entrat en fase d’emergència per sequera. D’aquesta manera, es limita el consum d’aigua per persona i dia a 200 litres i es redueix en un 80% els usos agrícoles, a la meitat els ramaders i en un 25% els industrials i recreatius. 

L’Observatori Intercol·legial de l’Aigua, format pels col·legis d’Enginyers Industrials, de Camins, Canals i Ports, Agrònoms i Economistes, proposa mesures estructurals com un “Corredor de l’Aigua” que connecti, per fer front a situacions puntuals i amb un caràcter reversible, el sistema Ter-Llobregat (que actualment està al 16,3%) amb el del Consorci d’Aigües de Tarragona. 

El president de la Comissió de Canvi Climàtic i Economia Circular, Marc Oliva, i el president del Grup de Treball d’Aigües, Lluís Godé, han explicat aquestes propostes en diferents mitjans de comunicació, fent una crida a deixar de mirar al cel i començar a actuar. 

La connexió de la xarxa del CAT amb la de l’ATLL són uns 65 quilòmetres de canonada i uns 300 milions d’euros, amb un temps d’execució d’uns dos anys, aproximadament”, ha explicat Lluís Godé a COPE Catalunya i Andorra. “El riu Ter mereix un descans, està exhaust”, ha afegit Godé al Cafè d’Idees de La 2 (1:20 minuts). 

Marc Oliva ha advertit a “La caravana” de Ràdio Estel que “estem en una situació molt crítica i ara estem gestionant la misèria”. “En un futur molt immediat necessitarem més dessalinització i regeneració (el 50% de l’aigua de l’àrea metropolitana ja ve d’aquí), però com no en tindrem prou caldrà la interconnexió de xarxes per aportar més resiliència al sistema”, ha apuntat Oliva.  "Aquesta no és una sequera més, és la primera de les que vindran", ha assenyalat Oliva en el programa "Via Lliure" de Rac1. I és que, com va explicar el president de la Comissió de Canvi Climàtic i Economia Circular, en la taula d'experts del programa "Col·lapse" de TV3  i a Noticias Cuatro , "la interconnexió de xarxes (només en casos d'emergència i de manera puntual) és la solució més ràpida, efectiva, estable, bidireccional, econòmica i sostenible; molt més que portar aigua en vaixells". 

Compartir