Els Col·legis d’Enginyers Industrials i de Camins, Canals i Ports exigeixen recuperar les mesures del decret per avançar en la transició energètica

El Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya i el Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports de Catalunya manifestem la nostra profunda preocupació i decepció per la no ratificació, aquesta setmana al Parlament de Catalunya, del Decret llei 12/2025, de 3 de juny, destinat a reforçar la resiliència del subministrament elèctric a Catalunya.
 
Aquest decret representava un pas imprescindible per avançar en la transició energètica del nostre país, ja que establia per primera vegada un marc normatiu clar per a les instal·lacions de bateries d’emmagatzematge energètic. Aquestes són fonamentals per garantir l’estabilitat de la xarxa, evitar apagades generals, impulsar i afavorir la integració de les energies renovables i permetre una gestió més eficient i segura del sistema elèctric.
 
La norma també reconeixia aquestes instal·lacions —i les fonts renovables en general— com a d’interès públic superior, la qual cosa permetia agilitzar la seva implantació amb seguretat jurídica i garanties per a tots els actors implicats.
 
En un moment d’emergència climàtica i de transformació profunda de model energètic, lamentem profundament que una mesura orientada a accelerar la transició energètica s’hagi vist frenada per una manca de consens polític. La transició energètica no pot quedar atrapada en dinàmiques de confrontació política o d’intercanvi d’interessos partidistes que, per legítims que siguin, ens desvien del camí àmpliament compartit cap a la descarbonització en el 2050.
 
Ja vam expressar, en una declaració anterior, la necessitat d’un Consens Nacional per a la Transició Energètica, on es fomenti amb determinació la producció renovable, l’electrificació de la demanda, el desplegament de xarxes intel·ligents i el desenvolupament del sistema d’emmagatzematge energètic. Reiterem aquesta crida.
 
Per tot plegat, instem el Govern i els grups parlamentaris a reprendre el diàleg amb urgència i a construir els acords necessaris per recuperar els elements essencials del decret.
 
Les nostres empreses i professionals necessiten eines normatives sòlides per guanyar competitivitat respecte a altres territoris i garantir un futur energètic net, resilient, sostenible i competitiu. Catalunya no es pot permetre el luxe de continuar endarrerint-se en un àmbit clau per a la competitivitat econòmica.

Redacció

Contingut relacionat

La Comissió de Lideratge Empresarial d’Enginyers Industrials de Catalunya ha celebrat la seva trobada anual de...

La Intercol·legial Tècnica d’Osona, formada per la Demarcació de les Comarques Centrals del Col·legi d’Arquitectes de...

Entrades relacionades

Desplaça cap amunt