L’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) va acollir dissabte passat la quarta edició de l’Engihack, la hackató de l’enginyeria, on més d’un centenar de futurs enginyers i enginyeres van competir durant dotze hores d’intens treball de creació i resolució de reptes socials.
El talent jove i l’esperit d’innovació de l’enginyeria catalana van tornar a citar-se el passat cap de setmana en una de les cites més esperades de l’any. La quarta edició de l’Engihack, la marató tecnològica organitzada pel Col·legi i l’Associació d’Enginyers Industrials de Catalunya, va reunir a l’ESEIAAT de Terrassa més de 110 estudiants provinents de les principals escoles i universitats del país. Amb només dotze hores al davant i en un ambient d’energia vibrant i treball en equip, vint-i-quatre grups van assumir el desafiament de proposar solucions aplicables a problemàtiques reals relacionades amb l’emergència climàtica, la salut, la transició energètica i la cohesió social.
Solucions d’impacte urbà, eficiència energètica i suport assistencial
La resolució del jurat va coronar amb el primer premi, dotat amb 3.000 euros, l’equip IQPC, integrat pels estudiants de l’ESEIAAT i l’IQS, Roger Roch, Hugo Balsalobre, Sergi Fàbrega, Joan Soler, Jan Piera i Alejandro Miguélez. La seva proposta consisteix en la creació d’unitats modulars bioclimàtiques dissenyades per instal·lar-se a la via pública. Aquests refugis urbans tenen com a objectiu reduir la temperatura a les ciutats, oferir zones de confort climàtic i evitar xocs tèrmics en els dies de més calor. El jurat va destacar positivament la seva capacitat per «integrar tecnologies per tal de generar espais de confort climàtic a les ciutats i fer-ne una gestió intel·ligent».
El segon premi va recaure en l’equip Electron, format per estudiants de la Universitat Rovira i Virgili (URV) de Tarragona, gràcies al seu projecte de «Micro CPDs distribuïts i integrats als meandres de xarxa renovable». La iniciativa proposa descentralitzar els grans centres de processament de dades convencionals dividint-los en microcentres repartits pel territori que s’alimenten directament dels punts excedentaris o de connexió fluida de la xarxa d’energia renovable. El jurat va posar en valor la innovació de la proposta per oferir «un nou model de CPD dels centres distribuïts i amb compensació energètica verda», convertint una infraestructura d’alt consum energètic en una alternativa d’impacte ambiental neutre.
El tercer premi va ser per a l’equip BrunoHack de l’ESEIAAT pel projecte Tòtem, una solució assistencial d’abast comunitari. La proposta integra dos dispositius connectats a un sistema d’alertes intel·ligent i un dron mèdic d’emergència dissenyat per transportar material de primers auxilis i equipament essencial a la persona afectada mentre l’ambulància es troba en camí. La valoració de l’acta va subratllar “l’ús de la tecnologia per afavorir la cura (des de la comunitat) de les persones», mostrant com l’enginyeria pot posar-se directament al servei de l’atenció immediata i el benestar de la ciutadania.
Premis especials: de la votació popular a la decisió de la intel·ligència artificial
A banda dels reconeixements del jurat, la jornada va comptar amb tres premis especials que van reflectir la diversitat de mirades i eines de la competició. El guardó atorgat per votació popular va anar a parar a mans de l’equip HackeMate, format per Martina Grau, Sofía Martín, Lua Martí Pinto, Marta Miserachs, Adriana Pagès i Magda Richer, de l’IQS, gràcies al disseny d’un sistema de turbines que aprofita l’energia cinètica del trànsit vehicular per alimentar punts de recàrrega elèctrics.
Així mateix, el premi a la millor comunicació va recaure en l’equip Escudella Team de l’ESEIAAT (integrat per Arnau Barberan Gómez, Víctor Bernal Erencia, Josep Marsal Perarnau i Agustín Nicolazzo Fuentes) per la presentació acurada del projecte KURA’ls, enfocat a l’atenció sanitària en poblacions rurals.
Finalment, la intel·ligència artificial va ser l’encarregada de decidir el darrer reconeixement de la hackató. Després d’analitzar les presentacions i avaluar la seva coherència amb les bases de la competició, un algoritme d’IA va premiar l’equip E-Force (Max Álvarez, David Ordóñez García, Xavi Villarroya, Ángel Luis Montero i Joan Mallén) pel software Thermia, una eina capaç d’analitzar zones territorials concretes per determinar quins elements condicionen o milloren la seva adaptació climàtica.
Amb el suport d’empreses de referència en el sector com ABB, Indra Group, Technip Energies, Veolia, Caixa Enginyers i La Mútua dels Enginyers, la quarta edició de l’Engihack es consolida com un gran aparador de talent i una plataforma clau per a la connexió entre la universitat i el món empresarial.
