Per saber més clica a la fitxa de la jornada

Per aconseguir una Barcelona sostenible i saludable cal sumar forces, anar cap a un model nou que suposarà un canvi d’hàbits i ajudar-nos de la tecnologia” va concloure Sílvia Nadal, presidenta del Grup de Treball de Contaminació Ambiental i Canvi Climàtic dels Enginyers Industrials de Catalunya, durant la taula rodona virtual que es va celebrar el passat 30 d’octubre de 2020. Amb experts de l’Ajuntament de Barcelona, de l’AMB, del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya i de Renfe es van abordar els punts claus per reduir la contaminació de la Ciutat Comtal.

La Comissió de Canvi Climàtic i Economia Circular ha elaborat un estudi que arriba a la conclusió de què la Zona de Baixes Emissions (ZBE) pot no ser suficient per reduir la contaminació de Barcelona i que calen mesures addicionals per complir amb els objectius de l’Organització Mundial de la Salut” va exposar el president Jordi Renom. Sílvia Nadal va puntualitzar que cal tenir en compte que la ciutat comtal està subjecte a unes condicions climatològiques que, inclús amb una activitat mínima i emissions contaminants inferiors a les que s’aconseguirien aplicant la ZBE, es poden donar episodis d’elevada contaminació.

“Cal tenir en compte a l’hora d’avaluar la qualitat de l’aire la Barcelona real. És a dir, cal tenir present que no és una ciutat aïllada i que la contaminació urbana és pràcticament proporcional al nombre de vehicles que hi circulen” va explicar Isabel Hernández, Subdirectora de Prevenció i Control de la Contaminació Atmosfèrica de la Generalitat de Catalunya. En aquesta mateixa línia, Cristina Castells, directora de D.S. Energia i Qualitat Ambiental de l’Ajuntament de Barcelona, va defensar que a la ciutat comtal “cal reduir el nombre de vehicles que hi circulen i treure els més contaminants” i va reconèixer que la ZBE és un començament però que encara queda molt per fer.

Carles Conill, director de serveis de Mobilitat Sostenible de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, va destacar que “la ZBE ha atacat la contaminació en la zona més densa de la metròpoli i que, de ben segur, tindrà efectes en les zones d’accés”. També va avançar que aquesta iniciativa s’aplicarà a d’altres ciutats de l’Àrea Metropolitana, com Sant Cugat, i que sobretot cal retornar la confiança de la ciutadania en el transport públic. “Cal vertebrar el sistema de transport col·lectiu i avançar cap a la mobilitat intermodal” va defensar Manel Villalante, director general d’Estratègia i Desenvolupament de Renfe. Villalante va oferir dades de la Sanitat Pública Francesa que demostren que la possibilitat de contagi en el transport col·lectiu és de prop de l’1% en l’àmbit personal i del 12/14% en el social i va explicar que Renfe està invertint en trens de doble pis per incrementar la seva capacitat i introduint novetats tecnològiques que millorin la freqüència de trens.

Anem cap a una mobilitat descarbonitzada, col·lectiva, compartida, automatitzada i autònoma. La gent ja no comprarà cotxes sinó serveis” va afirmar Antoni Freixa, president del Grup de Treball d’Automoció dels Enginyers Industrials de Catalunya. Freixa va denunciar que cal “renovar urgentment el parc de vehicles ja que l’edat mitjana a Catalunya és d’11,3 anys i a Barcelona el 50% dels cotxes tenen més de 10 anys”.

Una reducció de la mobilitat que es podria donar gràcies a la implantació del teletreball en la majoria de les empreses. Sobre aquest aspecte en va parlar Assun Estartús, HR Manager de Clarivate, “el teletreball s’ha vist que funciona i que és una alternativa efectiva per combinar amb el treball presencial. L’oficina es convertirà en un espai creatiu i de coordinació d’equips”.

Per saber més clica a la fitxa de la jornada

Compartir