L’electrònica de potència i el transport d’energia elèctrica en corrent continu en Alta Tensió, coneguda amb les sigles HVDC, s’està erigint en una de les tecnologies fonamentals per a la xarxa elèctrica del futur, ja que permet integrar massivament l’energia provinent de fons renovables i contribueix a reforçar la resiliència de les xarxes. Es preveu, doncs, que tingui un paper creixent en el desenvolupament de projectes els pròxims anys com a “columna vertebral per integrar renovables, connectar sistemes i augmentar la capacitat de transport amb menys impacte ambiental”. Així ho ha descrit el president de la Comissió d’Energia, Lluís Pinós, en la jornada que, amb el mateix nom, “L’electrònica de potència i el transport d’energia elèctrica en corrent continu en Alta Tensió” s’ha celebrat aquest dilluns a l’ETSEIB.

Organitzada conjuntament amb el Col·legi, l’ETSEIB i CITCEA, la jornada ha repassat les idees clau d’aquesta tecnologia i els principals projectes europeus i aplicacions que estan en marxa actualment. Roberto Villafáfila, sotsdirector de l’escola, membre de la Comissió d’Energia i investigador a CITCEA, ha fet una introducció tècnica inicial que ha precedit les exposicions de Josep Maria Montagut, vicepresident de la Comissió d’Energia, i Josep Ballart, consultor.

Villafáfila ha situat l’electrònica de potència com un dels “punts neuràlgics” de la transició energètica i una solució tecnològica clau per facilitar la integració d’energia renovable de manera massiva a la xarxa. “Suposa un nou paradigma en la gestió de les xarxes que s’han desenvolupat en corrent continu”, ha dit Villafáfila.

Montagut ha exposat la situació de l’HDVC a Europa. Ha repassat les empreses més significatives que treballen en aquesta tecnologia, a Europa i Japó, i els principals projectes així com ha recordat que les previsions d’aquest mercat de la transmissió d’alta tensió que es calcula de més de 24 milions de dòlars pel 2033. “S’estima un creixement anual de més del 9%”, ha recalcat el vicepresident de la Comissió d’Energia. Montagut també ha repassat el potencial que suposa aquesta tecnologia pels grans parcs eòlics operatius al mar del Nord, per exemple, que treballen en un hub energètic.  

El consultor Josep Ballart ha transmès una visió “eclèctica” d’aquesta tecnologia gràcies a  la seva trajectòria. Ballart ha recordat que fa anys que s’hi treballa però que no pas en el punt actual i ha animat els enginyers i enginyeres actuals a pensar noves solucions. “El futur no l’hem de planificar, l’hem d’inventar, i ha de ser molt diferent al que tenim avui perquè els reptes que tenim és impossible abastar-los amb les solucions que van pensar una o dues generacions abans que la nostra”, ha dit Ballart, que ha recopilat justament els reptes de Catalunya que pot resoldre l’HVDC.

La jornada també ha comptat amb l’explicació de diversos projectes (PROSECCO, Multi Port RTE, DAEDALOS i WIND-DIGIPOWER) en curs a CITCEA, el centre de recerca en energia, sistemes de potència i altres de l’escola, que també ha obert les portes als assistents de la jornada, que han pogut visitar les instal·lacions i laboratoris que ho fan possible.

175 anys de l’ETSEIB

La celebració d’aquesta jornada a l’Aula Capella de l’ETSEIB s’emmarca en els actes de celebració del 175è aniversari de l’escola, que compleix 175 anys d'activitat ininterrompuda. Roberto Villafáfila, en la seva benvinguda, ha destacat el paper que tant l’ETSEIB com CITCEA tenen en l’impuls del coneixement, en l’àmbit de l’energia i en la recerca. “És un orgull que la recerca que ha fet aquesta casa es transfereixi al teixit industrial”, ha manifestat Villafáfila, que ha destacat la tasca de companys de professió formats a l’ETSEIB que ja exerceixen en projectes d’àmbit mundial. Per Villafáfila, la jornada i la celebració del 175è aniversari respon al “compromís de ser bressol d’enginyers i enginyeres que dissenyen infraestructures crítiques per al desenvolupament de l’activitat com a societat”.

Compartir