Disset enginyers han tingut l’oportunitat de submergir-se en la història de SEAT aquest dijous amb una visita exclusiva a la nau A122, l’espai que custodia el llegat més preuat de la marca automobilística. L’activitat, organitzada pel Grup de Treball de Motorsport amb motiu del 75è aniversari de SEAT, ha estat guiada per Isidre López, responsable de SEAT Històrics.
L’interior de la nau, que funciona com a museu, reuneix peces úniques que mai no han sortit de la fàbrica: vehicles històrics cedits per institucions i particulars, models de competició, prototips, maquetes, cotxes per restaurar i fins i tot vehicles a pedals. Tot el conjunt es manté gràcies a un taller propi dedicat exclusivament al manteniment i la restauració. Durant la visita, les persones assistents han vist el treball de revisió d’alguns participants del darrer Ral·li RACC Catalunya-Costa Daurada, com el SEAT 124 Gr2, el SEAT Fura Crono Copa R i el mític SEAT Toledo Marathon, segon classificat al Ral·li Classics Africa 2025.
Aquest cotxe, dissenyat per competir al Dakar, amb motor Audi Grup B de cinc cilindres i bloc d’alumini, equipat amb una centraleta Bosch de carreres moderna, és un dels tresors de la col·lecció. Només se’n van fabricar dues unitats i l’exemplar conservat a la nau és l’únic que ha sobreviscut en estat original.
La secció de motorsport evidencia la forta vinculació de SEAT amb la competició. Hi destaquen el fórmula 1430 —el primer projecte de competició de la marca—, l’Ibiza bimotor, el Panda (amb el qual Carlos Sainz va guanyar la Copa Panda), el Marbella Proto, el 124 Especial Gr4, l’Ibiza Kit Car (triple campió mundial de ral·lis FIA de 2 litres entre 1996 i 1998) i el Córdoba WRC, protagonista de tres podis mundials entre 1998 i 2000. També hi figuren grans turismes, com ara el Toledo V6 Biturbo de 550 CV, el Córdoba GT o el Cupra GT, així com el Leon TDI WTCC —primer dièsel campió mundial de pilots i constructors (2008-2009)— i el Leon Cup Racer TCR, base del reglament internacional TCR. El 100% elèctric Cupra eTCR, que actualment s'exhibeix en salons internacionals, completa aquesta línia d’innovació.
La resta de l’exposició repassa l’evolució industrial i tecnològica de la companyia. Entre les peces més emblemàtiques hi ha el primer SEAT 1400 (1953), testimoni dels inicis de la fàbrica amb només 950 treballadors i una producció de cinc vehicles diaris. Set dècades més tard, la marca supera els 14.000 empleats i fabrica prop de 2.500 cotxes al dia.
No hi podia faltar el llegendari SEAT 600, símbol de la motorització popular dels anys seixanta. La col·lecció reuneix totes les seves versions, des de la Formichetta fins al rar 600 Savio, destinat a les visites internes de la fàbrica. També s’hi poden veure el SEAT 800, el 124 “cotxe del milió”, el primer 133 —model 100% desenvolupat per SEAT—, el Bocanegra, el Panda “Papa-mòbil” dissenyat per a la visita de Joan Pau II, el Ritmo i el Ronda. Aquest últim va ser protagonista d’un litigi amb FIAT que la marca espanyola va guanyar en demostrar l’originalitat del seu disseny amb una maqueta, que també es pot veure a l'exposició.
El recorregut continua amb el SEAT Ibiza, el model més venut de la història de la marca, i el Toledo, primer vehicle sota el paraigua del Grup Volkswagen, amb versions tan singulars com el Toledo Podium dels Jocs Olímpics de Barcelona 92. També hi són presents les edicions Cupra, inclòs el prototip Cupra Ibiza, mai produït, i el Cupra Ateca, primer model comercialitzat sota la nova submarca esportiva.
Altres peces singulars de la nau són el Leon Cupra SC amb què SEAT va aconseguir el rècord mundial de cotxe de tracció davantera més ràpid el 2014, el primer Toledo elèctric, els showcars de fires com el Formentor Mattracks i concept cars com el Bolero, el Salsa, El Born, el Tavascan o el 20v20.
Entre els pocs elements no motoritzats destaquen una vitrina plena de trofeus que resumeix el palmarès de SEAT i una sèrie de motors històrics, com el TDI del WTCC.
Les persones assistents han valorat molt positivament la visita, que han descrit com "una experiència inoblidable" i “una de les millors activitats viscudes”. Una jornada que ha permès reconnectar el passat i el present de la indústria automobilística catalana.
