A l'octubre, la Comissió de Cultura, a través de la subcomissió Engitren, ha organtizat una nova sessió dins del seu cicle dedicat al modelisme tripulat. L’acte, celebrat sota el títol “El Parc de Ribes Roges, Vilanova i la Geltrú i AFEVI”, ha reunit diversos experts i membres destacats de l’Associació d’Amics del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú (AFEVI), entitat responsable de la gestió del circuit ferroviari situat al parc vilanoví.

Carles Morant, secretari del Grup de Gestió d’Engitren, ha estat l'encarregat d'inaugurar la tercera conferència del cicle, dedicat al modelisme tripulat. En la seva intervenció inicial, Morant ha fet una breu presentació del tema i dels ponents, destacant la trajectòria de l’entitat protagonista de la jornada.

A continuació, Francesc Tobal, expresident i actual tresorer d’AFEVI, ha exposat els orígens i l’evolució de l’associació. Tobal ha recordat que l’entitat va néixer l’any 1981, coincidint amb el centenari de l’arribada del ferrocarril a Vilanova i la Geltrú, i que el seu primer circuit era desmuntable i s’instal·lava al petit parc Gumà i Ferran. El 1988, l’AFEVI va inaugurar el ciruit fix actual del parc de Ribes Roges, que des d’aleshores ha estat objecte de constants millores i ampliacions, amb la incorporació de cotxeres, tallers i serveis auxiliars.

Tobal també ha subratllat que la tradició ferroviària vilanovina ha estat clau per garantir el desenvolupament tècnic del projecte, ja que molts membres de l’associació compten amb una sòlida formació en enginyeria i manteniment ferroviari. Gràcies a aquesta implicació, el circuit s’ha convertit en un dels referents més destacats de Catalunya dins el seu àmbit.

A continuació, Jordi Orta, enginyer industrial i membre de la junta directiva d’AFEVI, ha aprofundit en els aspectes tècnics de la instal·lació. Ha descrit amb detall el recorregut del circuit, les obres de fàbrica principals, els tallers i els espais de manteniment, així com els projectes de futur, que inclouen noves actuacions destinades a millorar les instal·lacions auxiliars, la preservació del material i la seguretat operativa.

Per cloure la jornada, Andreu González, actual president d’AFEVI, ha centrat la seva intervenció en la dimensió social i educativa de l’entitat. Ha remarcat els vincles estrets amb la ciutat i el Museu del Ferrocarril, així com la col·laboració amb els centres educatius de la zona. González ha destacat que les visites escolars són molt nombroses i que, més enllà de transmetre coneixements ferroviaris, serveixen per inculcar valors de responsabilitat i disciplina relacionats amb la seguretat en l’explotació ferroviària.

El president ha aportat també dades sobre els visitants i ha assegurat que la situació econòmica de l’associació és estable, fet que garanteix la continuïtat i bon funcionament del projecte.

En el torn obert de paraules, diversos assistents procedents d’altres entitats vinculades al modelisme ferroviari han exposat els seus projectes per crear circuits similars als seus municipis i han demanat assessorament i suport tècnic a l’AFEVI. Els representants de l’associació s'han mostrat disposats a col·laborar i han ofert diverses orientacions per facilitar les gestions amb les administracions locals.

L’acte ha acabat amb un reconeixement a la tasca de l’AFEVI i al paper d’Engitren com a impulsor d’espais de difusió tècnica i cultural dins del món del modelisme ferroviari.

 

Compartir