Amb el lema “Posem enginyeria a la incertesa”, la Diada dels Enginyers ha reunit un any més el col·lectiu de l’enginyeria industrial de Catalunya en una trobada que ha combinat reivindicació, emoció i una posada en escena impactant. En un context marcat per la incertesa global, des de tensions geopolítiques fins a episodis com l’apagada massiva d’ara fa dos mesos, la jornada ha volgut posar en valor el paper de l’enginyeria com a eina clau per anticipar, innovar i aportar solucions.
La cerimònia ha arrencat amb un ensurt simbòlic: una simulació d'apagada elèctrica ha deixat l’escenari a les fosques. De sobte, enmig del silenci, una roda de CYR ha emergit entre la penombra, amb moviments hipnòtics, mentre la periodista de TV3 Raquel Sans recitava: “La foscor no és més que foscor si ens limitem a observar-la. Però a les fosques hi ha coses que es mouen... Enginyeres i enginyers posem enginyeria a la incertesa.”
Un inici teatral per a una Diada que ha estat, alhora, un homenatge als 75 anys del Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya. El degà, Narcís Armengol, ha recordat els orígens de la institució: “Va néixer el 1950, durant les primeres jornades d’Enginyeria Industrial a Barcelona, amb només 800 col·legiats. Avui ja som més de 10.000 enginyers i enginyeres arreu del territori”
La presidenta Maria Salamero ha aprofitat la presència de la consellera Sílvia Paneque per fer una crida clara: “Cal evitar bloquejos a projectes públics i iniciatives privades que poden contribuir al progrés i al benestar de manera sostenible.” Ha reivindicat el Col·legi i l’Associació com a “plataforma del sí, sempre disposats a aportar idees innovadores i projectes de futur”.
SEAT S.A. ha rebut el Premi Institucional com a reconeixement als seus 75 anys d’història compartida amb el país. La vicepresidenta executiva de Persones i Organització, Laura Carnicero, ha dedicat el premi “a totes les persones que han format part de la família de SEAT S.A., construint el futur amb il·lusió”. L’entrega del guardó ha tingut un moment artístic especial, l’artista Quim Moya ha creat una obra en directe, que només s’ha revelat al final, mostrant una silueta d’un sisens amb el logotip de SEAT i la xifra 75 anys.
Durant l’acte, també hi ha hagut espai per a la reflexió científica i divulgativa. El físic Oriol Borràs ha exposat les connexions entre les lleis de la física i el comportament humà, ajudant-se amb diferents tipus de rodes (inclosa la de CYR), mentre que el divulgador Alfons Cornella ha compartit les tendències de futur relacionades amb els materials en risc d’extinció, la gestió eficient de l’aigua, la robòtica en el sector agroalimentari o l’emmagatzematge i les cases autònomes en l’àmbit energètic, entre altres novetats sorprenents.
La consellera Sílvia Paneque, que presidia la Diada, ha assegurat que “el Govern està impulsant una nova política d’infraestructures per revertir dècades de desinversió.” Ha afegit que “volem recuperar el lideratge tradicional de Catalunya a Espanya i a Europa. Les infraestructures hi jugaran un paper clau”.
Un dels moments més emotius ha arribat amb la projecció d’un vídeo protagonitzat per infants de l’Escola Dolors Monserdà de Barcelona, que intentaven explicar què és per a ells l’enginyeria. La majoria, però, confessaven no saber-ho ben bé… ni plantejar-s’ho com a futur professional. Davant d’aquesta realitat, Maria Salamero ha avisat que “el talent del futur no vol ser enginyer. Tenim el repte d’atraure vocacions al sector industrial. Per fer front a la incertesa, l’enginyeria és la solució”.
Amb una posada en escena cuidada, un to reivindicatiu però optimista, i missatges clars i inspiradors, la Diada dels Enginyers ha tornat a ser un punt de trobada per recordar que l’enginyeria no només construeix solucions, sinó també confiança, respostes i futur.
Totes les fotos de l'acte Mira el vídeo dels 75 anys del Col·legi