La Transició Energètica i la irrupció del vehicle elèctric seran més ràpids del que pensem

dimecres, 28 novembre, 2018
 
  • “Transició vol dir canvi i canviar exigeix renunciar”, Assumpta Farran, cap de la Unitat de Transport  de l’ICAEN
  • “Per aconseguir un model sostenible cal maximitzar la producció d’energies renovables i maximitzar l’eficiència energètica”, Pere Torres, director general de l’ATM
  • “El gran canvi és compartir, no el vehicle elèctric”, Ricard Jornet, Som Mobilitat

Per a més informació clica a la fitxa de la jornada

Imatges de la jornada clica aquí

La transició energètica i la irrupció del vehicle elèctric seran més ràpids del que pensem perquè tots els actors implicats hi estan interessats. Aquesta va ser una de les conclusions a les que van arribar els diferents ponents de la Jornada sobre Transició Energètica i Mobilitat Urbana que es va celebrar el passat 22 de novembre a la seu dels Enginyers Industrials de Catalunya a Barcelona. David Robinson, investigador sènior a The Oxford Institute for Energy Studies , va afegir que “ara la gent aposta pels cotxes híbrids però quan vegin que amb l’elèctric les despeses baixen, agafaran confiança i la irrupció serà imparable”.

Transició vol dir canvi i canviar exigeix renunciar”, va dir Assumpta Farran, cap de l’Unitat de Transport de l’ICAEN. En aquesta mateixa línia, Manuel Valdés, responsable de Mobilitat i Infraestructures de l’Ajuntament de Barcelona, va assenyalar que “hem de ser conscients de què estem fent una revolució al carrer i no serà un procés fàcil perquè toquem molts espais de confort”. D’altra banda, Manuel Valdés, va apostar pel vianant com a clau de la piràmide de mobilitat i va explicar que la nova xarxa d’autobusos permetrà que es puguin cobrir mitjanes i llargues distàncies amb transport públic i amb un sol intercanvi.

Transformar la xarxa en busos elèctrics no ens garanteix la reducció d’emissions, per aconseguir un model sostenible cal maximitzar la producció d’energies renovables i maximitzar l’eficiència energètica”, va defensar Pere Torres, director general de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). Ramon Bacardí, director executiu d’Innovació, Tecnologia i Negoci internacional de TMB, va explicar que “en el metro, l’eficiència energètica ve donada per l’automatització i digitalització dels sistemes. En el bus, pels nous modes de tracció i infraestructures elèctriques recolzades en la digitalització intel·ligent”.  Joan Maria Bigas, director de l’Àrea de Mobilitat i Transport de l’AMB, va defensar que “l’Administració Pública ha de monitoritzar tot el procés. En els nous hàbits de mobilitat , el transport col·lectiu perviurà i s’afegiran noves formes de mobilitat personals que cal regular”.

El gran canvi és compartir, no el vehicle elèctric”, va declarar Ricard Jornet, president de la cooperativa Som Mobilitat. D’altra banda, Jornet va defensar que la indústria de l’automòbil no vol canvis i que cal trencar mites com el de la poca autonomia del vehicle elèctric, avui dia ja s’arriba als 250 quilòmetres sense necessitat de recarregar. Alejandro Valdovinos, vicepresident del Clúster de l’Energia Eficient de Catalunya, va assenyalar que, en els últims deu anys, el cost de la bateria dels cotxes elèctrics s’ha reduït un terç i que, en canvi, la seva capacitat s’ha multiplicat per tres.

Alejandro Valdovinos va afegir que la irrupció del vehicle elèctric afecta a molts actors, entre ells, als promotors d’habitatges i als administradors de finques ja que “una infraestructura de recàrrega és un valor afegit per a una promoció”. Rodrigo Ramírez-Pisco va presentar la Red Iberoamericana de Movilidad Urbana y Transporte Sostenible – RITMUS – integrada per 14 països incloent Portugal i Espanya. Va ressaltar les emissions de GEH i l’alt cost de les congestions del trànsit urbà.

Joaquim Corominas, membre del Congrés d’Energia de Catalunya, va tancar la jornada assenyalant que “la transició energètica i la nova mobilitat no comportaran la pèrdua de llocs de treball sinó que els transformaran”. Hi va haver unanimitat en ressaltar el retard de la indústria europea de l’automòbil en relació a les expectatives del mercat.

 

Imatges de la jornada clica aquí