Transició cap a una mobilitat elèctrica i sostenible

divendres, 3 maig, 2019
 
“El món de l’energia es composa d’una suma de solucions. Avui farà un any que es va constituir el Grup de Treball de Mobilitat Elèctrica, sabíem seria un tema cabdal en la mobilitat sostenible i la transició cap a una energia ecològica”, paraules de benvinguda del degà dels Enginyers Industrials de Catalunya, Josep Canós, a la jornada sobre Mobilitat Sostenible, dins el cicle “Transició cap a una Energia Ecològica”,  que es va celebrar el passat 30 d’abril a la seu de Via Laietana. 
 
 
 
Lluís Morer, de l’Institut Català de l’Energia, va ser el responsable de donar el punt de vista de les Administracions destacant que “a data d’avui, s’estan assolint les 100 estacions de recàrrega ràpida i el parc de vehicles elèctrics ha assolit la xifra de 15.000 unitats, amb una clara tendència a l’alça”. Lluís Morer va afegir  que on tothom coincideix és que cal anar cap a l’electrificació i que aquesta ha de ser renovable. 
 
 
La primera taula rodona de la jornada es va centrar en l’electrificació del parc de vehicles. “No només cal electrificar el parc de vehicles, el que cal és que la mobilitat sigui elèctrica. I la mobilitat sostenible s'aconsegueix anant a peu, amb bicicleta, amb transport col•lectiu i, per últim, amb vehicle elèctric”, va explicar Àngel López de l’Ajuntament de Barcelona. Juan R.Morante, director de l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC), va posar al dia als assistents sobre la situació actual i nous avenços en les bateries. Entre els diferents aspectes a tenir en compte, el director de l’IREC va assenyalar que el gran dilema està en augmentar la densitat en pes i volumètrica de les bateries i, d’altra banda, “cal ser conscients de què la degradació de la bateria està molt relacionada amb la seva profunditat de descàrrega”
 
 
Més de 2000 punts de recàrrega, del 2019 al 2010, i més de 6500, en el període de 2021 a 2023, aquestes són les xifres previstes en el Pla d’Infraestructures Nacional de recàrrega d’accés públic d’ENDESA que va presentar Antonio López, responsable de l’elèctrica. “L’objectiu és que qualsevol vehicle elèctric es pugui desplaçar a qualsevol punt del territori espanyol”, va afegir el portaveu d’ENDESA. 
 
 
El gas natural liquat (GNL) com a combustible en el transport i per a una mobilitat sostenible, va ser el tema a tractar al llarg de la segona taula rodona de la jornada. David Alaminos, de Naturgy, va destacar en la seva exposició que el “gas natural és una alternativa real i rentable per a l’usuari i que suposa un estalvi del 54% respecte al vehicle convencional”. Marta Margarit, secretària general de Sedigas, va destacar que la “mobilitat en gas suposa un estalvi de combustible del 30 al 50%, es poden fer més quilòmetres per menys diners, i que a més té grans beneficis mediambientals ja que redueix en un 30% les emissions de CO₂”
 
Josep Maria Rovira, president de la Comissió de Mobilitat i Transports, va explicar quina és la situació actual, necessitats i solucions per a la xarxa de Rodalies. “No volem més camions a les carreteres per cobrir distàncies superiors als 1000 quilòmetres, per això ja tenim els trens”, va defensar Joan Amorós, president de la FERRMED, qui va compartir amb els assistents l’estat actual de la xarxa ferroviària transeuropea.
 
 
“La principal complicació per dur a terme la transició energètica en el Port de Barcelona és que el 90% de l’activitat portuària és privada”, va explicar Xavier Sabaté, responsable d’energia del Port de Barcelona. Tot i així, va destacar que l’entitat portuària ha apostat pels combustibles alternatius com el GNL per vaixells i gavarres i per la descarbonització total del transport marítim a través, per exemple, de la propulsió elèctrica d’origen renovable.