Enginyers Industrials de Catalunya participen en el Grup de Treball sobre la gestió i finançament del sistema de vies d'altes prestacions

dimarts, 18 desembre, 2018

Enginyers Industrials de Catalunya va participar ahir en la reunió constitutiva del Grup de Treball sobre la gestió i el finançament del sistema de vies d'altes prestacions que es va celebrar en el Departament de Territori i Sostenibilitat i que, per primer cop, va comptar amb una representant del Ministeri de Foment. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, que va presidir la reunió, va defensar la proposta de vinyeta per a la gestió de les vies d'alta capacitat com "un nou sistema de mobilitat intel·ligent i sostenible socialment i ambientalment, basat en una Directiva europea i en el principi de que qui usa i contamina, paga". 

 

Aquest Grup de Treball, que compta amb una àmplia representativitat, va néixer d'una resolució del Parlament de Catalunya que instava al Govern de la Generalitat a crear un grup específic per a estudiar la configuració de la xarxa de vies d'altes prestacions com un sistema de servei públic sostenible ambientalment i econòmicament a la vista dels nous escenaris derivats de la finalització de la vigència de determinades concessions a Catalunya. En aquesta línia, el conseller Damià Calvet va anunciar que "volem concretar tècnicament i jurídicament el full de ruta de la implantació de la vinyeta en els propers tres mesos" i va afegir que "totes les intervencions han estat d'acord que l'actual model de gestió de les vies d'alta capacitat de Catalunya és un no-model i l'hem de revisar profundament per assolir un model". 

El conseller va explicar que la vinyeta és "un nou sistema de mobilitat intel·ligent i sostenible socialment i ambientalment, basat en una Directiva europea i en el principi de qui usa i contamina, paga". Durant la reunió, Damià Calvet va exposar els "greuges interns i externs" que representa per a Catalunya l'existència de vies d'altes capacitats amb diferents modalitats de peatge. Va recordar que un milió de vehicles circula diàriament a Catalunya per aquesta xarxa i que un de cada cinc vehicles del parc mòbil català la fa servir cada dia. A més, el 20% de les vies amb peatge de tot l'Estat es troba a Catalunya, el que equival a un de cada cinc peatges. Segons un informe del Ministeri de Foment, els cinc primers trams de vies d'alta capacitat amb peatge amb major intensitat mitjana diària (IMD) de trànsit es troben a territori català.

Calvet es va mostrar "esperançat" en la bona acollida de la proposta per part del Ministeri de Foment i va detallar que el Ministeri impulsarà la creació d'un subgrup de treball al Congrés dels Diputats per abordar la qüestió de les vies d'alta capacitat. El conseller també es va referir a la propera expiració de moltes concessions de vies d'alta capacitat i va revelar que "ens hem ofert informalment al Ministeri de Foment perquè una de les solucions intermèdies, si el debat s'allarga, és fer la prova pilot de la vinyeta a Catalunya".