Passat, present i futur del Museu del Ferrocarril de Catalunya

dilluns, 11 desembre, 2017

La conferència El futur del Museu del Ferrocarril de Catalunya, organitzada per la subcomissió Engitren, s'ha celebrat el 30 de novembre a l'Auditori Pompeu Fabra de la seu de la Via Laietana dels Enginyers Industrials de Catalunya. La xerrada ha anat a càrrec de Pilar Garcia Fuertes, llicenciada en història contemporània i màster de gestió del patrimoni i de lideratge i directora del Museu del Ferrocarril de Catalunya.

Garcia ha abordat el procés de transformació que es duu a terme al Museu del Ferrocarril de Catalunya des del 2016 i que té previst que finalitzi al 2020: "Amb aquesta renovació, ampliació i increment de continguts, el museu aspira a viatjar cap al futur aprofundint en la tasca de consolidació com a centre viu de custodia del patrimoni, així com de coneixement i divulgació de l'univers ferroviari".

En aquest context, ha exposat que l'antic dipòsit de locomotores de Vilanova i la Geltrú, on avui se situa el Museu del Ferrocarril de Catalunya, "afronta un canvi d'era". Ha afegit que "aconseguir una subvenció de prop de dos milions d'euros procedent de l'1,5% cultural de la Secretària d'Estat del Ministeri de Foment per a la rehabilitació de la gran nau del taller de reparacions (1881) ha suposat molt més que la major aportació econòmica dels seus 27 anys de vida". Aquest finançament ha constituït l'oportunitat d'actuar en la totalitat de les instal·lacions: "és la clau perquè el conjunt renovi la seva presentació i adquireixi la cohesió i l'atractiu que demana la ciutadania del segle XXI".

Per donar el salt definitiu, explica Garcia, l'any 2016 es va definir un Pla Director del Museu fins a l'any 2020. "En aquesta reflexió general es contempla, al costat de la recuperació de la gran nau, la realització d'una sèrie d'actuacions que requereixen una inversió escalonada per part de la Fundación de los Ferrocarriles Españoles i que completa la subvenció rebuda del Ministeri". Així mateix, el pla també contempla la incorporació a l'exposició de nous vehicles i d'elements de la memòria ferroviària que es considera interessant de preservar.

A més a més, des de fa uns anys, segons la directora del museu, des de la institució s'ha promogut el Màster en Sistemes Ferroviaris de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). "És el primer cicle formatiu de manteniment de vehicles i que apropa els valors del transport per ferrocarril a gran part dels centres educatius catalans", ha afegit.

Finalment, la directora del Museu del Ferrocarril de Catalunya ha comentat que "els grans reptes de futur de la institució són la implantació d'una museografia suggerent als nous espais que es recuperen i l'extensió de la seva vessant educativa". Tanmateix, també busquen aconseguir la màxima accessibilitat del conjunt, un canvi de tancament perimetral i la cobertura dels vehicles que es troben a l'exterior de la rotonda.

 

La xerrada ha finalitzat amb un torn de preguntes i respostes amb el qual els assistents han exposat els seus dubtes i comentaris a Pilar Garcia Fuertes.