L'impacte del vehicle en la contaminació i congestió del trànsit a les ciutats

dijous, 12 abril, 2018

El coordinador de la Subcomissió d’Automoció, Francesc Garriga Ubach, ha presentat els diferents tipus d’energia de propulsió, les emissions dels vehicles i els ajuts a la conducció econòmica i sostenible, juntament amb el Dr. Oriol Gallemí Rovira, professor del Màster de Vehicles Elèctrics i Híbrids de la UPC, director tècnic de les FIM e-Power, i membre de la Subcomissió d’Automoció dels EIC, i amb Miquel Àngel Escobar Mariné, enginyer industrial, i Responsable de Mobilitat Eficient i Coordinador Tècnic del Pla PIRVEC de l’Institut Català d’Energia.

L’acte, que ha tingut lloc a la seu dels Enginyers Industrials de Catalunya de Via Laietana, tenia l’objectiu de tractar l’impacte del vehicle en la contaminació i congestió del trànsit a les ciutats, i presentar possibles solucions, a més de les avantatges que ofereix el vehicle elèctric.

Francesc Garriga ha iniciat l’acte introduint els diferents tipus d’energies renovables, i assegurant que les energies ha anat canviant i evolucionant des dels seus inicis. Ara, la conclusió que n’extreu el coordinador de la Subcomissió d’Automoció és que “hi ha un problema fonamental de logística i distribució del combustible, dels costos d’el·laboració i de la producció del combustible, de la legislació vigent, la política energètica, l’autonomia del vehicle i el medi ambient i les emissions que produeixen”. Per ell, aquests són aspectes claus que ens marcaran el futur.

Durant la seva ponència ha utilitzat un exemple de les discrepàncies per part dels mateixos fabricants del motor, com és la posició de Volkswaguen, que assegura que es veurà un nou reneixament del diesel. Mazda, per la seva part, seguirà apostant per la gasolina i el diesel al 2030. A més, la marca també ha destacat que entre el 80 i el 85% dels cotxes l’any 2035 portaran motor de combustió interna. “Però, el vehicle elèctric no té futur?”, ha plantejat Garriga, una pregunta a la què ha respost afirmativament, assegurant que “el problema és que és car”.

Pel que fa a la mobilitat, Garriga ha assegurat que el problema principal és la comoditat. Els cotxes vells contaminen un 212% més en gasos NOx i un 400% més de partícules sòlides, mentre que els de benzina tant sols contaminen un 33% més en NOx.

Oriol Gallemí ha coincidit amb ell. En la seva ponència ha assegurat que “el problema és que ens movem molt; fem servir el cotxe tant si és curta com si és llarga distància”. Gallemí també ha fet menció al fet que no només hi ha contaminació per l’emissió de gasos, sinó també per partícules pm10 urbà (20%), frens (20%), rodes (20%) i escapament (60%). Tot i així, el ponent ha assegurat que és possible reduir les emissions mitjançant l’adopció de mesures com l’ús del transport públic o la millora de capacitat en vehicles lleugers.

Ambdós ponents han coincidit en la idea de que el vehicle elèctric és i que presenta un gran nombre d’avantatges. Tot i així, asseguren que és un projecte que requereix temps de desenvolupament i estratègia.

Finalment, Miguel Àngel Escobar ha presentat quines són les mesures actuals i futures en les que s’estan treballant per a assolir una eficiència en mobilitat i reducció de la contaminació produïda pels vehicles. D’aquesta manera, aconseguir un canvi en el model energètic a Catalunya.

El ponent ha emfatitzat en el fet de que els efectes locals pel transit no només afecten al medi ambient sinó que també tenen efecte directe sobre la qualitat de l’aire i la salut de les persones que viuen en aquestes grans ciutats, a més de provocar també efectes negatius globals. Algunes mesures per tal de millorar la situació poden ser el foment del transport públic i de cursos de conducció eficient entre altres. Però tot i així, ha assegurat Miguel Àngel Escobar, no n’hi ha prou. “Els vehicles elèctrics són més eficients en ús i més barats, i no tenen res a veure amb els vehicles convencionals”, ha conclòs.