L’AMB aposta pel foment de la mobilitat elèctrica per posar fi a la contaminació atmosfèrica

divendres, 9 març, 2018

Carles Conill, director de Serveis de Mobilitat Sostenible de l’Autoritat Metropolitana de Barcelona, president de la Comissió de Medi Ambient dels EIC i també de la Comissió de Medi Ambient del Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports de Catalunya (comissions que treballen conjuntament) ha presentat el programa elaborat per l’AMB per lluitar contra la contaminació atmosfèrica aconsellant la mobilitat elèctrica i la millora d’hàbits com a solucions per acabar amb la contaminació atmosfèrica.

L’AMB ha mostrat, a través d’aquest programa, l’oportunitat de fer una aposta decidida per una mobilitat sostenible com a mitjà més efectiu per a la reducció de la contaminació atmosfèrica, apostant principalment per la mobilitat elèctrica i de baixes emissions.

“És una oportunitat per a l’empenta política i social”, ha considerat Conill. Tot i així, creu necessari un canvi d’hàbit en la societat. “Intentar anar a peu quan puguem, anar en bicicleta, utilitzar transport públic i només fer ús de vehicles privats quan sigui l’única opció són formes d’actuar contra la contaminació atmosfèrica”, ha afegit.

El programa aposta, principalment, per l’increment del nombre de vehicles elèctrics seguint el procés d’ambientalització de la flota institucional de l’AMB. A més, també tenen previst ajudar als ajuntaments metropolitans a comprar vehicles elèctrics per tal d’assolir que al 2025 el parc mòbil dels ajuntaments metropolitans i de la pròpia AMB sigui 100% elèctric.

L’ambientalització de la distribució urbana de mercaderies també és un punt en el que volen incidir especialment, atesa la importància en les emissions contaminants. Per últim, contemplen promoure l’electrificació de les flotes de les empreses.

La mesura més destacable del programa de l’AMB  són les electrolineres. L’Autoritat Metropolitana de Barcelona té pensat instal·lar 10 punts de recàrrega ràpida de suport a vehicles elèctrics als municipis abans del 2020, que se sumaran als 18 previstos a Barcelona. A més, també ajudaran a construir 50 punts de recàrrega semiràpida.

Els criteris de disseny que volen seguir per a la instal·lació d’aquests punts de recàrrega ràpida són els següents: criteris de localització (accessibilitat des de qualsevol zona urbana i de fàcil localització); equip (equip de recàrrega ràpida i multimode adaptat a qualsevol vehicle); usuaris potencials (servei públic orientat a taxis, operadors logístics, entre d’altres); i característiques del servei (24 hores/ 7 dies, sense personal, i identificació i accés al servei mitjançant una aplicació mòbil AMB sobre electrolineres).

“Una bona xarxa de punts de recàrrega combinada amb incentius directes a la compra de vehicles elèctrics, tal com es dona a la metròpolis de Barcelona, fomenta les vendes i el seu ús”, ha assegurat Conill.

Les accions previstes de l’AMB pel 2018 són senyalitzar els itineraris d’aproximació a les electrolineres; promoure el coneixement del servei d’aquesta xarxa; tancar els convenis d’intersuportabilitat  amb les xarxes d’electrolineres; i preparar una versió 2.0 per l’aplicació mòbil AMB per tal de recollir l’experiència i els suggeriments dels propis usuaris.

Actualment, els canvis pendents en l’actual model de mobilitat tenen previst millorar la mobilitat de les persones, incidint en la producció de vehicles i en la producció de l’energia elèctrica; la contaminació atmosfèrica i escenaris alternatius que persegueixin objectius de millora de l’actual model de mobilitat aprofitant l’arribada del vehicle elèctric.

Finalment, Conill ha exposat els diversos reptes del futur de l’AMB, com són la transició energètica, la seguretat viària, el repartiment modal, l’ús compartit dels vehicles, la connectivitat i l’espai urbà.

Podeu consultar la fitxa de la jornada aquí.