Fórmula 1: reptes dels enginyers per a la temporada 2018

dilluns, 7 maig, 2018

Quines innovacions presenta la nova temporada de Fórmula 1? Quines modificacions incorpora el reglament? Vicenç Aguilera, president del Circuit de Barcelona-Catalunya, i Francesc Garriga, coordinador de la Subcomissió d’Automoció dels EIC, van exposar aquests i altres temes en un acte que va tenir lloc a la seu de Via Laietana del Enginyers Industrials de Catalunya, en el que hi van assistir més d’un centenar de persones. 

Josep Canós, degà del Col·legi Oficial d’Enginyers Industrial de Catalunya va donar el tret de sortida a la jornada. Tot seguit, Francesc Garriga, va centrar la seva ponència a destacar els inconvenients que s’havien detectat durant la pretemporada. “L’any passat necessitàvem innovació, tots ho volíem. Però d’innovació hem passat a l’innivació”, va afirmar. Garriga va considerar que ha sigut una pretemporada difícil, però divertida, i que ha servit per a posar a prova a l’organització. Entre les novetats va destacar la recuperació de dos grans premis: el premi d’Alemanya (Hockenheim) i el de França (Paul Ricard). “Pel que fa el reglament esportiu, només permet canviar dos motors i mig: tres canvis del conjunt tèrmic i dos del conjunt elèctric. A més d’una simplificació de sancions a la graella. Si superes les 15 posicions acumulades, te’n vas a la cua”, ha explicat Francesc Garriga. 

Durant la seva intervenció, Garriga també va fer referència al reglament tècnic i a la novetat més vistosa: l’Halo. Aquest element, d’entre 5 i 6 kg, ha provocat un increment del total del vehicle d’uns 14 kg i ha fet que el pes mínim del monoplaça hagi augmentat 6 kg (733kg en total). “L’Halo perjudica el centre de gravetat, l’aerodinàmica, redueix el llast i afecta a la dieta de pilots” , va assegurar Garriga. Finalment, va concloure la seva ponència fent menció a l’eliminació dels elements T-wing, aleta de tauró i Monkey seat. 

Vicenç Aguilera va iniciar la seva ponència fent menció a un dels punts més importants del nou reglament, segons va considerar, el qual fa referència al fet que “l’estela del F1 canviï de forma i de posició per tal que, si vas al darrera, tinguis opcions a tenir unes prestacions de down force suficients”.  Aguilera va assegurar que el reglament no ha canviat massa d’un any per l’altre i va afegir que, a més d’eliminar els elements T-wing, aleta de tauró i Monkey seat, “també es modifica la part central de l’aleró de davant perquè les prestacions a nivell de xoc aerodinàmic siguin més importants i a part de davant sigui més neutral”

La incorporació de l’Halo va ser un dels principals temes de debat durant la jornada, ja que tot i ser un element imprescindible per a la seguretat i protecció dels pilots, l’Halo també presenta algunes conseqüències negatives com el perjudici del centre de gravetat, l’aerodinàmica i l’afectació de la dieta dels pilots. 

Viçenc Aguilera va parlar sobre la simbologia de la F1 i al nou logotip. “És el moment de mirar de manera detallada què és avui la F1, què ha sigut als últims 10 anys i què ha de ser pels propers 10 anys”, va afirmar. 

Pel que fa als motors, Aguilera va comunicar que segueixen sent els mateixos que l’any passat, tot i que la tendència actual és simplificar-ho. “Hi ha tres motors per temporada. No puc entendre massa que s’hagi de limitar la F1 fent tres motors. El desenvolupament és més car. Fiabilitzar un producte perquè faci 10 curses es caríssim respecte a un que faci una cursa”, ha considerat el ponent.  Segons Aguilera, els pilots es veuen limitats pel nombre de turbos i recuperadors d’energia. “El consum del motor es veu limitat. Ara passem de 105kg a 110kg de benzina. Hem de procurar conservar el planeta però estalviar benzina a la F1 trobo que és posar-se una medalla que no té valor”,  va afegir. Com a novetat, cal destacar el fet que la reglamentació prohibeix l’ús de cap tipus d’oli especial. “S’han igualat les prestacions i han suprimit la possibilitat de ficar oli de combustible”, ha explicat. A més, el motor porta un sensor que detecta el nivell d’oli. Una altre de les diferències en comparació a l’any passat és l’entrada de ventilació dels radiadors, els quals han pujat les entrades al màxim possible per tal de millorar el repartiment de molècules d’aire, juntament amb l’increment dels neumàtics de sec (actualment tenen 7 neumàtics en lloc dels 5 de l’any passat).  

La nova reglamentació preveu que l’any 2021 el MGU-H (recuperador d’energia de calor del turbo) desaparegui. “La F1 és un esdeveniment important que només ens donarem compte de que tenim el dia que la perdem. Només hi ha 21 països al món que ho tenen. Seria una bestiesa grossa pel país perdre un gran premi de F1 com el que tenim aquí”, va concloure Aguilera.

Finalment, Josep Lluis Merlos, periodista especialitzat en automobilisme a Gol, va parlar sobre les novetats de la Fórmula 1 i el seu context actual. Merlos va coincidir amb Vicenç Aguilera considerant que no hi haurien d’haver limitacions i que s’hauria de recórrer a la simplicitat. “Hauriem de reflexionar sobre si realment necessitem fer revolucionar el reglament de la F1. Canvi permanent o justament tot el contrari: establir un reglament fixe?”, ha qüestionat el periodista. 

Josep Lluis Merlos també va fer menció a les adaptacions dels cotxes per a la cura del medi ambient: “El motor híbrid és el que veiem pel carrer? Avui no. Demà potser si, però encara no. No posem la bena abans de la ferida. Aquesta hibridació a la F1 actual ha estat això, posar la bena abans de la ferida”, va considerar. Merlos també va qualificar l’Halo com “un element que recorda a la fira del maxi tunning”, i va afirmar que “cal que mirem al futur però des de la simplicitat. I és fonamental definir què pretén cada campionat, perquè per defensar l’ecosistema ja tenim el FE”. Amb aquestes paraules, Merlos va donar peu a l’inici del debat i el torn obert de preguntes i respostes.